Nog geen meditatie-ervaring?  Of al vaker gemediteerd?

Of je nu pas begint met mindfulness of al langer mediteert, formeel of in je dagelijkse activiteiten, je bent van harte welkom om mee te doen. Bij STIL-AAN oefen je om, zonder oordelen en met mededogen, aanwezig te zijn in het hier en nu, ook ten aanzien van je gewoontes, gedachten en pijn. Meedoen met STIL-AAN leidt tot wijsheid en vrede, binnen jezelf en in de wereld.

Alle aanbod van STIL-AAN in een notendop

STIL-AAN heeft een breed programma, speciaal aangepast aan de mogelijkheden binnen de beperkingen van overheidswege.

Wel zijn bepaalde programma-onderdelen, herkenbaar aan de afkorting SH (wat verwijst naar Sam Harris, de auteur) alleen toegankelijk na het volgen van diens online-introductieprogramma, de zogenaamde 28-daagse. 

Aanbod aan meditatief wandelen
Meditatief wandelen is wandelen met aandacht naar wat zich maar voordoet, binnenin je of daarbuiten. We lopen met een houding van vriendelijke nieuwsgierigheid. We ontdekken door te oefenen met afwisselend geconcentreerde en open aandacht. Bij de wandeling gebaseerd op Mindfulness, is iedereen welkom.

In de wandelingen die aansluiten op de 28-dagen-10-minuten verdiepen we de inzichten van de methode van Sam Harris – zie onder.

Aanbod aan online mediteren en uitwisselen
STIL-AAN biedt de gelegenheid om je online met anderen te verbinden en samen te mediteren en uit te wisselen. Dit kan rondom een thema, zoals Metta of als losstaande online bijeenkomst. Zie ook ..
Elk kwartaal start er een korte reeks Metta-meditaties die afgesloten wordt met een online uitwisseling. Meer weten?

Aanbod aan 28-daagse          (In het Amerikaans)                    Ben je op zoek naar een toegankelijke methode om meditatie-ervaring op te doen, wil je specifiek een dagelijks ritme aanleren of wil je gericht toewerken naar bevrijdend inzicht, dan nodigt STIL-AAN je uit voor deze reeks van 28 dagen met elke dag 10 minuten mediteren. Hierin maakt neurowetenschapper, filosoof en meditatieleraar Sam Harris je stap-voor-stap deelgenoot van zijn unieke methode gebaseerd op de eeuwenoude traditie van Dochzen gecombineerd met zijn wetenschappelijke kennis van de werking van ons brein. Naast de dagelijkse meditaties bevat deze reeks individuele ondersteuning en online uitwissingen in groepsverband, beide in het Nederlands.

Andere momenten van aandacht
STIL-AAN  viert dit jaar (mits mogelijk vanwege de beperkingen) de landelijke Dag van de Stilte op 31 oktober mee met een stilte-wandeling. Door het hele land heen zijn activiteiten om het belang van stilte in en om ons heen te benadrukken en van die stilte te proeven. Stilte als bron waaraan je je kunt laven, stilte als medicijn.

Aanbod aan langer stil-zijn en begeleid mediteren
Zodra de gezondheid van allen om ons heen het toelaat, komt hier het aanbod te staan om een dag(deel) op bezoek te gaan bij een meditatieleraar in binnen- of buitenland of om een eigen stilte-ochtend te organiseren. 

STIL-AAN verzorgde tot maart 2020 ook op verzoek meditatieve momenten op een gastlocatie of stelde een wandeling samen die aansluit op andermens workshop of viering. Aangezien STIL-AAN de Corona-maatregelen volgt, ligt dit nu stil.

Meditatieve momenten elders

Door – voor STIL-AAN – bekende meditatie-leraren of begeleiders. Opgave via diens websites hieronder:

Prachtig online aanbod van elke ochtend een live-meditatie van 30 minuten en elke avond een live-lezing. Kijk bij www.30NOW.nl

Kijk in de agenda van Simsara, de landelijke stichting voor inzichtmeditatie:

https://www.simsara.nl/retraites-activiteiten

Kijk in de agenda van het Centrum voor Stembevrijding, voor activiteiten als mantrazingen: 

https://centrumvoorstembevrijding.nl/aanbod-activiteiten/totaalaanbod-overzicht/

Interessante meditatie-apps:

De app Waking Up van Sam Harris heeft een uitgebreid aanbod aan oefeningen van verschillende leraren, van 5 tot 30 minuten en lezingen over de kracht van meditatie vanuit verschillende invalshoeken. In het Amerikaans, dat wel! Doe je mee met de 28-daagse, dan regelt STIL-AAN een maand gratis toegang voor je tot deze app.

Voor dagelijks gebruik: Inzicht Timer, met meditatie-timer, korte cursussen en begeleide meditaties. Leuke stimulans: je kunt zien op een wereldkaart wie er op dat moment allemaal samen met jou mediteren!

Voor dagelijks gebruik: Buddhify, korte meditaties op basis van moment van de dag of activiteit of gemoedstoestand, overzichtelijk kiezen uit een waaier.

VGZ biedt via haar app een mooie reeks Mindfulness-meditaties aan, gericht op stressreductie.

Meer informatie over de achtergrond en geschiedenis van STIL-AAN vind je via HERKOMST.