Een leven lang leren 

Of je nu pas begint met mindfulness of al langer mediteert, formeel of in je dagelijkse activiteiten, je bent van harte welkom om mee te doen. Bij STIL-AAN oefen je om, zonder oordelen en met mededogen, aanwezig te zijn in het hier en nu, ook ten aanzien van je gewoontes, gedachten en pijn. Meedoen met STIL-AAN leidt tot wijsheid en vrede, binnen jezelf en in de wereld.

Nog geen meditatie-ervaring?  Of al vaker gemediteerd?

STIL-AAN heeft een breed programma, variërend van een korte kennismaking, maandelijkse bijeenkomsten (meditatiegroep, wandeling) tot een langere stilte-zaterdag. Af en toe zijn er andere activiteiten, zoals deelname aan de landelijke dag van de stilte of een bezoek aan een meditatieleraar in binnen- of buitenland.

Bij STIL-AAN leer je levenskunst: vaardig omgaan met dat wat je overkomt, elk moment weer. De basis ligt in het Boeddhisme; de inzichten en de technieken zijn in vele religies en spirituele richtingen terug te vinden.

Thema’s

Elk kwartaal staat er bij STIL-AAN een ander thema centraal, elk thema versterkt het vorige en het volgende. De reeks is eindeloos te doorlopen, zowel voor beginners als gevorderden, in elke fase pak je nieuwe inzichten mee. Het karakter van meditatie is immers: steeds opnieuw beginnen 🙂
Door de kwartalen heen werpen we een blik op gedachten, emoties, lichamelijke sensaties en mentale staten. Ook komt er elk kwartaal een andere ‘levensvriend’ voorbij, door Frits Koster beschreven in zijn CD/boek “De vier levensvrienden”. Het zijn: compassie, liefdevolle vriendelijkheid, medevreugde en gelijkmoedigheid. En we ont-dekken de drie oorzaken van lijden: afkeer, verlangen en onwetendheid.
We doen dit met lichtheid, het is een kort aanstippen van.  Je bepaalt zelf wat je er van mee neemt en wat je ermee doet.

Meer informatie over de achtergrond en geschiedenis van STIL-AAN vind je via Herkomst.